Zmieniają się pory roku i warunki na drodze. Na liczniku pojawiają się kolejne tysiące kilometrów. Wszystko to sprawia, że co pewien czas każdy właściciel samochodu musi kupić nowe opony.
Opony sezonowe czy całoroczne?
I tu pojawia się pytanie, jakie opony wybrać – sezonowe czy całoroczne, zwane też oponami wielosezonowymi. Przyjrzyjmy się najpierw tym pierwszym.
Opony sezonowe dzielą się na zimowe i letnie.
Opony zimowe są stworzone do jazdy w niskich temperaturach. Są wykonane ze specjalnej mieszanki gumy z dodatkiem krzemionki i silikonu, która nawet na mrozie zapewnia doskonałą przyczepność. Pokonywanie błota poślizgowego ułatwia specjalna budowa bieżnika. Liczne rowki i nacięcia, czyli tak zwane lamele, przyspieszają odprowadzanie wody.
Opony letnie rowków i nacięć mają znacznie mniej niż opony zimowe. Są wykonane z twardszej mieszanki. Zapewniają doskonałą przyczepność na rozgrzanym asfalcie, nie nadają się jednak do jazdy zimą. Na mrozie twardnieją, a rowki szybko wypełniają się śniegiem. Wszystko to znacznie wydłuża drogę hamowania.
Jakie właściwości mają opony całoroczne?
Opony całoroczne zwane są też wielosezonowymi lub uniwersalnymi. Stanowią rozwiązanie pośrednie pomiędzy oponami zimowymi a letnimi. Można na nich jeździć o każdej porze roku. Na mrozie opony wielosezonowe nie twardnieją tak bardzo jak opony letnie. Są jednak znacznie mniej elastyczne niż opony zimowe. Na ich bieżniku jest znacznie mniej rowków, co wpływa na zdolność odprowadzania błota poślizgowego. Latem opony wielosezonowe szybciej się zużywają. Nie radzą sobie też tak dobrze podczas deszczów jak opony letnie.
Jeszcze do niedawna opony wielosezonowe nie cieszyły się zbyt dużą popularnością wśród właścicieli samochodów. Ostatnio jednak do ich produkcji zaczęto wykorzystywać coraz nowocześniejsze technologie i mieszanki. Na rynku zaczęło się pojawiać coraz więcej całorocznych opon samochodowych z homologacją zimową, oznaczonych tzw. symbolem alpejskim (płatkiem śniegu na tle góry). Z technicznego i homologicznego punktu widzenia zaczęły one spełniać kryteria opon zimowych. Mówi o tym między innymi raport Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) zatytułowany Wpływ opon na bezpieczeństwo drogowe.
W roku 2018 udział opon całorocznych w rynku wyniósł 4%. Rok do roku sprzedaż wzrosła o 29% (dane pochodzą z Raportu branży motoryzacyjnej Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO)).
Dla kogo opony całoroczne będą idealnym rozwiązaniem?
W pierwszym ze wspomnianych wyżej raportów PZPO znaleźć można następujące stwierdzenie:
„Opony całoroczne są produktem o bardziej kompromisowych osiągach, ustępując w najważniejszych parametrach, takich jak droga hamowania, czołowym oponom letnim w lecie, zimowym – zimą. Mają jednak tę zaletę, że nie trzeba pamiętać o ich wymianie i dlatego zostały stworzone jako marketingowo oddzielny segment”.
Dla kogo ten rodzaj opon będzie najlepszy?
Nad zakupem opon wielosezonowych warto się zastanowić tym kierowcom, którzy w ciągu roku pokonują średnio 5–6 tysięcy kilometrów. Jeżdżą przy tym spokojnie i głównie w mieście. Unikają jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych, a niekiedy nawet nie zmieniają opon letnich na zimowe.
Dla kierowców preferujących bardziej dynamiczną jazdę i jeżdżących przez cały rok zalecane są opony sezonowe. Zapewniają one bardziej komfortową jazdę zarówno w mieście, jak i poza nim. Dają większe poczucie bezpieczeństwa i mają krótszą drogę hamowania.
Z opon sezonowych muszą też korzystać osoby posiadające samochody o większej mocy, w tym przede wszystkim auta sportowe.