11 września 2024

Debiut Toyoty PROACE MAX z wieloma możliwościami konfiguracji i dużym wyborem zabudów

Toyota debiutuje we wrześniu 2024 roku w segmencie dużych vanów wszechstronnym modelem PROACE MAX dostępnym z napędem elektrycznym o zasięgu do 420 km oraz z silnikami Diesla o mocach od 120 do 180 KM. Auto ma wysoką ładowność i uciąg, a ponadto oferuje sześć konfiguracji wysokości z długością nadwozia typu van, szeroką gamę zabudów, fabryczne odmiany brygadowe, skrzynię otwartą z wywrotem lub bez czy też samo podwozie do samodzielnej zabudowy.

 

Nowa Toyota PROACE MAX wyróżnia się w swojej klasie wyjątkową przestronnością, wysoką ładownością, napędami o dużej wydajności i zdecydowanym wyglądem. To pierwszy pojazd marki w segmencie dużych vanów (HDV). Samochód uzupełnia ofertę linii Toyota Professional, do której należą także zmodernizowane modele PROACE, PROACE CITY oraz pick-up Hilux.

PROACE MAX, podobnie jak inne modele z rodziny PROACE, dostępny jest również w wersji z napędem elektrycznym na baterie, który zapewnia dobre osiągi, wygodne prowadzenie i dużą ładowność w różnych wariantach bez utraty funkcjonalności i niezawodności.

Elektryfikacja pojazdów użytkowych Toyoty to część wielotorowej strategii dekarbonizacji koncernu. Celem marki jest możliwość zaoferowania klientom w przystępnej cenie różnorodnych pojazdów dostosowanych do ich biznesowych potrzeb, przyspieszając jednocześnie redukcję emisji CO2 i wspierając przejście na zeroemisyjną mobilność w przyszłości.

Design Toyoty PROACE MAX jest spójny z resztą rodziny PROACE. Wyróżniają się m.in. przednia listwa w kolorze nadwozia oraz czarny grill, a także opcjonalne reflektory Full LED i światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów. Model może być wyposażony w 16" felgi.

Dostępność różnych wersji nadwozi oraz zabudów, projektowanych przez certyfikowanych partnerów Toyoty, umożliwia dostosowanie pojazdu do różnych potrzeb biznesowych. W ofercie znajduje się również szeroka gama akcesoriów.

PROACE MAX jest wynikiem współpracy koncernów Toyota Motor Europe i Stellantis, które od 2012 roku optymalizują procesy rozwojowe i koszty wytwarzania. Elektryczna wersja PROACE MAX z nadwoziem typu furgon jest produkowana w zakładzie Stellantisa w Gliwicach, natomiast modele z silnikami Diesla i inne warianty elektryczne są wytwarzane w Atessie we Włoszech. Pierwsze egzemplarze Toyoty PROACE MAX trafią do klientów we wrześniu 2024 roku.

Wysoka wszechstronność i pojemna przestrzeń ładunkowa

Toyota PROACE MAX z nadwoziem typu furgon oferuje sześć różnych konfiguracji opartych na dwóch wersjach rozstawu osi (3450 mm i 4035 mm), trzech długościach nadwozia (5413 mm, 5988 mm i 6363 mm) oraz trzech dostępnych wysokościach (2254 mm, 2525 mm i 2764 mm). Przestrzeń ładunkowa tego modelu wynosi od 10 do 17 m³, umożliwiając załadunek nawet pięciu europalet. PROACE MAX w warianci L4 H3 ma pojemność prawie trzykrotnie większą w porównaniu do największego modelu średniego vana PROACE.

PROACE MAX

L2

5413 mm

Diesel

L3

5998 mm

BEV/diesel

L4

6363 mm

BEV/diesel

H3 2764 mm X Przestrzeń ładunkowa 15 m3 Przestrzeń ładunkowa 17 m3
H2 2524 mm Przestrzeń ładunkowa 11.5 m3 Przestrzeń ładunkowa 13 m3 Przestrzeń ładunkowa 15 m3
H1 2254 mm Przestrzeń ładunkowa 10 m3 X X

 

PROACE MAX w wersji furgon brygadowy oferuje drugi rząd siedzeń z czterema miejscami, umożliwiając przewóz do siedmiu osób. Samochód jest również dostępny jako podwozie do zabudowy, które można wyposażyć w fabryczną otwartą skrzynię ładunkową, z opcją wywrotu lub bez, w konfiguracjach z pojedynczą lub podwójną kabiną.

Dopuszczalna masa całkowita Toyoty PROACE MAX zależy od wybranej wersji i wynosi od 3300 do 3500 kg dla modeli z silnikami Diesla oraz od 3500 do 4250 kg dla wersji elektrycznej. PROACE MAX Electric oferuje najlepszą w swojej klasie ładowność wynoszącą 1500 kg oraz maksymalny uciąg 2400 kg. Wersje z silnikiem wysokoprężnym mają ładowność do 1500 kg i uciąg do 3000 kg, w zależności od konfiguracji nadwozia.

Moc i wydajność napędu elektrycznego na baterie

Elektryczna wersja Toyoty PROACE MAX ma moc 200 kW (270 KM) i moment obrotowy 410 Nm, zapewniając komfortową jazdę i niskie koszty eksploatacji. Zasięg pojazdu wynosi przy tym do 420 km (według normy WLTP), co wystarcza do realizacji codziennych zadań.

Kierowca ma możliwość wyboru jednego z trzech trybów jazdy za pomocą przycisku przy selektorze kierunku jazdy, pozwalając dostosować samochód do aktualnych potrzeb. W trybie ECO moc jest ograniczona do 120 kW (163 KM), aby maksymalnie zwiększyć zasięg. Tryb NORMAL z mocą 160 kW (218 KM) oferuje optymalny kompromis pomiędzy wydajnością a zasięgiem. Tryb POWER z kolei umożliwia wykorzystanie pełnej mocy 200 kW (270 KM).

System odzyskiwania energii podczas hamowania sprawia, że możliwe jest doładowanie akumulatora w trakcie hamowania lub jazdy na biegu jałowym. Kierowca może regulować intensywność rekuperacji, wybierając jeden z czterech poziomów za pomocą łopatek umieszczonych za kierownicą. Wyższy poziom rekuperacji powoduje szybsze zwalnianie pojazdu i większe odzyskiwanie energii.

Bateria litowo-jonowa o pojemności 110 kWh może być naładowana do 80% w zaledwie 55 minut przy użyciu szybkiej ładowarki o mocy 150 kW. Ładowarka pokładowa AC o mocy 11 kW pozwala na uzupełnienie energii w nocy lub podczas dłuższego postoju. W pierwszym kwartale 2025 roku planowane jest wprowadzenie mocniejszej ładowarki o mocy 22 kW.

PROACE MAX z silnikami Diesla 2.2 D-4D

Toyota PROACE MAX posiada także w ofercie warianty z jednostkami wysokoprężnymi D-4D. Wersja podstawowa wyposażona jest w silnik o pojemności 2,2 litra, który generuje 120 KM (88 kW) mocy i 320 Nm momentu obrotowego, współpracując z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.

Silnik 2.2 D-4D 140 KM (103 kW) oferuje 350 Nm momentu obrotowego z manualną skrzynią biegów, a przy zastosowaniu ośmiobiegowego automatu moment wzrasta do 380 Nm. Najmocniejsza wersja tego silnika o mocy 180 KM (132 kW) jest dostępna zarówno z automatyczną, jak i manualną przekładnią.

Najniższa emisja CO2 w Toyocie PROACE MAX wynosi 198 g/km, co plasuje ją na równi z najlepszymi pojazdami w tej klasie. Wszystkie wersje tego największego modelu dostawczego Toyoty są wyposażone w napęd na przednią oś.

Zabudowy i konwersje

Zabudowy Toyoty dają możliwość pełnego dostosowania modelu PROACE MAX do specyficznych wymagań biznesowych. Każda konwersja jest realizowana przez autoryzowanego partnera na danym rynku, który spełnia rygorystyczne standardy Toyoty, zapewniając wysoką jakość i zgodność z oczekiwaniami producenta.

Szeroki wybór akcesoriów

Nowa Toyota PROACE MAX oferuje wiele akcesoriów, które podnoszą jej funkcjonalność. W przypadku nadwozia typu furgon można zainstalować bagażnik dachowy, platformę bagażową lub drabinę na tylne drzwi. Wnętrze przestrzeni ładunkowej można z kolei wzbogacić o półki, drążki czy zaczepy, by stworzyć dodatkowe miejsce do przechowywania. W pojazdach z wyższym dachem możliwa jest adaptacja przestrzeni na mobilny warsztat.

Podłoga może być wyłożona sklejką lub polipropylenem, który jest do 50% lżejszy od drewna, a także wyposażona w szyny mocujące i pasy ładunkowe dla bezpiecznego transportu towarów. Dodatkowy zamek może zabezpieczać dostęp do przestrzeni ładunkowej, a samochód można również doposażyć w hak holowniczy. W przypadku modeli elektrycznych dostępne są różne rodzaje kabli z pokrowcami oraz ładowarki Toyota HomeCharge, które umożliwiają ładowanie w domu.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Standardowym wyposażeniem Toyoty PROACE MAX są najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa chroniące kierowcę i pasażerów, a także nowe funkcje, które sprawiają, że jazda staje się bardziej komfortowa i mniej stresująca. W elektrycznych wersjach pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 4250 kg zastosowano systemy MIOS i BSI, które monitorują martwe pole po stronie pasażera. Specjalne czujniki i kamery śledzą otoczenie pojazdu, a w przypadku wykrycia pieszego lub rowerzysty lampki świateł awaryjnych oraz trójkąty ostrzegawcze na lusterkach dają znać o tym kierowcy.

Podczas jazdy po drogach szybkiego ruchu system stabilizacji podczas bocznego wiatru (Crosswind Assist) automatycznie kontroluje ruchy pojazdu w sytuacji silnych podmuchów, dohamowując go delikatnie, aby utrzymać tor jazdy. W przypadku kolizji dane z samochodu są rejestrowane przez Event Data Recorder, który zapisuje informacje przed, w trakcie i po wypadku.

Niebawem Toyota PROACE MAX zostanie wyposażona w system wspomagania jazdy w korku (Traffic Jam Assist), który rozszerzy funkcje adaptacyjnego tempomatu, ułatwiając poruszanie się w zatłoczonym ruchu ulicznym. System ten automatycznie śledzi pojazd poprzedzający, utrzymując auto na środku pasa, a w razie potrzeby zatrzymuje pojazd i rusza, gdy tylko jest to możliwe.

Tylne czujniki parkowania oraz kamera cofania zacznie ułatwiają parkowanie i manewrowanie w zatłoczonych miejscach. W zależności od wersji pojazd może mieć od 14 do 16 czujników. Dostępna jest również opcja cyfrowego lusterka wstecznego, które zwiększa widoczność i bezpieczeństwo.

Multimedia

W wersji elektrycznej Toyota PROACE MAX standardowo wyposażona jest w 10" dotykowy ekran systemu multimedialnego, który dostępny jest także opcjonalnie w modelach z silnikami 2.2 D-4D. System ten, dzięki wbudowanej karcie SIM, oferuje nawigację online z trójwymiarowymi mapami oraz aktualnymi informacjami o ruchu drogowym. Dodatkowo auto posiada asystenta głosowego, Bluetooth oraz radio DAB. Przed kierowcą znajduje się 7" kolorowy wyświetlacz w funkcji nowoczesną tablicy wskaźników.

W modelach z silnikami Diesla standardowo zastosowano 5" kolorowy ekran oraz tradycyjne zegary analogowe. Toyota PROACE MAX umożliwia bezprzewodowe połączenie ze smartfonami za pomocą interfejsów Apple CarPlay i Android Auto, co dodatkowo zwiększa komfort użytkowania i dostęp do multimediów.